Hoe heet deze vorm van stotteren?

Hoe heet de vorm van stotteren als je vaker bij korte klanken stottert?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Naargelang de cursus die logopedisten krijgen (ik leerde mijn echtgenote kennen tijdens haar opleiding logopedie) en ook naargelang de taal zijn er verschillende onderverdelingen. Nu zit dat wel in de DSM IV, maar daar vind ik niet meteen de juiste classificatie.

Wat jij wellicht bedoelt, is dat er een "klonische" en een "tonisch" stottervorm bestaat (of zo deelt men dat in, elke indeling blijft kunstmatig niettemin), en los daarvan kun je ook stotteren in vier gradaties van licht tot ernstig (waarbij de eerste nauwelijks de communicatie verstoort en de vierde graad het praten bijna onmogelijk maakt).

Ik licht even toe:

"klonisch/clonic/clonique" betekent lettergrepen of korte klankdelen herhaalt: "ik heb een ko ko koffie nodig" of "die deur is oo-oo-oo-open" maar kan ook al zijn "ik ik ik ik heb een een een... probleem om te praten soms" (er kan soms een hele rij snel correct uit komen, zenuwachtigheid kan een primaire factor zijn, mijn postbode praatte vroeger voluit tegen mij omdat hij zich op zijn gemak voelde bij mij en hij wist dat ik mij nooit ergerde of verbeterde maar mezelf bleef, en bij anderen, raakte hij soms niet uit zijn woorden of vermeed hij te praten zelfs).

"tonisch/tonic/tonique" betekent dan dat er een probleem is in combinatie met een spanningsopbouw (medeklinker meestal). In dezelfde voorbeelden zou dat dan eerder zijn "ik heb een kkkkkkoffie nnnnnodig" of "ddddie ddddddeur is open" of "ik heb een pppppprobleem om te ppppppraten soms".

Je merkt dat we echter al snel de vorm "tonico-clonisch" hebben en dat het onderscheid niet altijd zo vanzelfsprekend is. Maar wat jij bedoelt is wellicht de "tonisch" en dat het dus meer met spanningsopbouw en spanningsloslaten is, dus meer met je fijne motoriek te maken heeft, dan dat het zuiver mentaal alleen is.

Vanuit die denkwijze zul je de stotterstoornis samen met je therapeute een stuk beter kunnen benaderen, eventueel ook kunnen behandelen.

Verder wordt stotteren ook nog ingedeeld als volgt:
1. Stottering door inhibitie
2. Stottering door substitutie
Maar hier zitten we bij de zones van Wernike en Broca en dat is wellicht je vraag niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Let op: Mijn dochter Marieke, een laatprater had ook een soort praatstoornis waarvan even gedacht werd dat het iets met stotteren te maken had, maar het was een woordvindingsprobleem want ze had op jonge leeftijd een vijfvoudige woordenschat als anderen en eigenlijk heb ik dat probleem ook altijd (en was ik net als zij een laatprater, maar nu een ongelooflijke veelprater/veelschrijver dat mensen soms liever wilden dat ik wat meer zou zwijgen zoals hier). Washandje werd "haswandje" dan. Hierbij was Marieke zo intelligent dat zij voelde aankomen dat ze het woord fout ging uitspreken (daarom spraken zij en ik wellicht zo laat, terwijl mijn zoon al "antibiotica" uitriep luid in een bos op de schouders van mijn schoonvader toen hij nog maar één jaar oud was, elk genetisch kind van dezelfde ouders is dus echt serieus anders maar dat komt ook grootdeels door opvoeding of de omgeving van het hebben van broers/zussen of niet) dat ze een ander woord nam. Dit kwam pas uit in het eerste leerjaar toen de juf plots naar mij kwam en dit vertelde:
"Marieke begint altijd haar zinnen met 'awel zeg,...' en dan antwoordt ze. Ik zei haar dat ze haar zin meteen moest beginnen. Maar blijkbaar heb ik iets verkeerds gevraagd want kort daarna begon ze helemaal te stotteren." Zo hebben we beginnen zoeken en hebben we dat pas veel later ontdekt hoe het in elkaar zat, deels doordat ik mij mijn jeugd heel scherp herinner en zelfs een herinnering heb waarin ik zielsboos raak op mijn moeder omdat ze kwaad vertelt over mij aan een vriendin terwijl ik er bij sta en ze niet door heeft dat ik alles hoor en begrijp, terwijl ik geen woorden kan formuleren dus nog niet kon spreken toen. Ook dit hebben wij gemerkt bij mijn zoon Floris dus let enorm op wat u zegt met jonge kinderen, ze begrijpen veel meer dan we voor mogelijk houden (idem met mensen in coma). Dit kan dan een tijdelijk tekort zijn qua motoriek naar klanken toe, maar kan ook wijzen op een veel te snelle geest, waarbij het taalcentrum/de taalcentra niet zo goed volgt/volgen. Dit soort problemen zijn eigenlijk... godsgeschenken die de diepten van de werking van onze hersenen en taalbegrip en taalvorming kunnen blootleggen. Als je stottert, ben je voor mij een bijzonder boeiend en diepintelligent wezen. Dieren... stotteren immers NIET!