Mag je de hele hypotheek rente -WOZ waarde van de belasting aftrekken?

Dus iemand heeft 12000 euro rente betaalt -WOz van 1100=10900
Iemands salaris bruto is 30000
Mag dan die 10900 van die 30000 af of niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

De hypotheekrenteaftrek is niet afhankelijk van de WOZ waarde.
paulus811
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, maar als het eigenwoningforfait groter is dan de aftrekbare rente, dan heb je recht op een extra aftrekpost ter grootte van het verschil. (De wet Hillen). Dus onder de streep hangen ze wel degelijk samen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
iHave, de vraag gaat over de WOZwaarde, niet over het eigenwoningforfait.
Volgens mij moet je alleen het eigenwoningwaardeforfait aftrekken van de hypotheekrente, en mag je daarna de hele rente aftrekken, tenzij het een tweede huis van meer dan een miljoen is geloof ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag de rente van schulden eigen woning aftrekken van je belastbaar inkomen, niet van de belasting. Het maakt niet uit of je hypothecaire zekerheid aan de geldgever hebt gegeven of niet.
Als je bij voorbeeld een persoonlijke lening heb gebruikt voor verbetering woning dan kun je ook die rente aftrekken. Als je meer geld kreeg van de hypothecaire lening dan je in het huis hebt gestoken en er bij voorbeeld een auto van hebt gekocht dan mag je die rente NIET aftrekken. Het gaat er dus om waaraan je hetgeld hebt besteed.

De WOZ waarde of de WOZ aanslag kan je niet van de belasting en ook niet van het belastbaar inkomen aftrekken.

Toegevoegd na 4 minuten:
De WOZ waarde wordt gebruikt om het eigenwoningforfait te bepalen.
Forfait omdat het het saldo voorstelt van de vermogensinkomsten uit de woning min de afschrijving en andere kosten voor de woning.